...

borta bra men.. ja, hemma bäst! inte för att jag är hemma nu men är iaf tillbaka i Auckland efter dryga tre veckor på resande fot. har varit tre riktigt härliga veckor med hissnande äventyr.. hade tänkt sammanfatta dem 20 dagar vi var iväg lite snabbt.

allt började alltså den 18:e mars då vi hämtade ut bilen men det var inte förens dagen därpå vi lämnade Auckland på riktigt med första stopp i Rotarua. därifrån tog vi oss till Taupo där vi stannade en natt och hoppade fallskärm den 20:e. enligt mig var nog fallskärmshoppet det coolaste på hela resan och en av de häftigaste grejerna jag någonsin upplevt. men som du så riktigt påpekade fredrik, svårt att toppa dykningen med tuber i örebro ;)
resan fortsatte sedan vidare hela vägen ner till Wellington, huvudstaden. här stannade vi till den 22:e då vi tog färjan över till sydön och hamnstaden Picton. började sedan klättringen norrut mot Nelson och vidare mot Abel Tasman National Park. i denna underbara nationalpark paddlade vi kajak längs de kritvita stränderna i hopp om att se några sälar men icke. allt vi fick var brända axlar och ont i ryggen.. men det var lätt värt det för shit va fint det var.
den 25:e lämnade vi den norra delen och började bila söderut längs västkusten. nästa stopp blev Westport. där surfade vi under klarblå himmel och det visade sig vara sådär superkul som alla säger.. ska bli surfare i mitt nästa liv! efter Westport fortsatte vi till Hoikitika där vi bara spenderade natten för att sedan köra vidare mot Wanaka. det här var nog den enda dagen på hela resan vi inte hade tur med vädret. planen var att stanna vid glaciärerna och ta en varndringstur där. då det va pissväder hela resan dit tänkte vi att vi kunde kosta på oss en helikoptertur över dem. men guiden sa att de kunde flyga upp oss men vi skulle inte se ett skit, så dåligt väder va det. då bestämde vi oss för att stryka glaciärerna, vi hade ändå inga varma kläder. valde istället att köra hela vägen till Wanaka. där stannade vi också en natt för att tidigt den 28:e mars ta oss till huvudmålet, Queenstown. att vi kommit hit firades friskt på lördagskvällen med en tysk och en argentinare.. fan va kul vi hade! tysken pratade om att han aldrig gick ut och dansade, argentinaren va typ värsta danslatinon, och sofie och jag låg ganska lågt med vad vi tyckte om att dansa på klubb.. när vi väl kom ut så var det tysken som dansade vildast. han va aspackad men så jävla skön och rolig.. runt 3-tiden skulle sofie och jag gå hem men hittade då ingen av dem så vi gick utan dem. morgonen därpå mötte vi tysken runt 9-tiden på morgonen då vi var på väg till frukosten. han skulle hoppa bungyjump 9:30.. såg inte så sugen ut! =)
på söndagen hade sofie och jag bokat in jetboat och bungyjump.. it was awesome! båda va sjukt kul men bungyn va riktigt obehaglig.
sedan på söndagskvällen träffade vi tjejerna från blekinge och bestämde oss för att resa med dem till Milford Sounds som är en nationalpark på västkusten.. riktigt fint och där fick vi faktiskt se sälar tro det eller ej! har riktigt schysta bilder därifrån.
från Milford Sounds fortsatte vi ner till Dunedin. detta ska vara en studentstad och vi tänkte att en onsdag måste det ju vara bra drag. då vi hade astrevligt där vi bodde kom vi inte ut förens typ 1:30 och då va det stendött. slutade på en klubb med totalt 10 pers på dansgolvet till de 10 låtar de hade att erbjuda. sämsta utekvällen på resan! morgonen efter när jag pratar med en från receptionen säger hon att torsdagar är asbra och att onsdagar är värdelösa.. vi som valde mellan att gå ut onsdag eller torsdag.
fredag blev det iaf avfärd mot Christchurch. en stad som jag verkligen fattat tycke för. som Evelina så bra förklarade det; "om Auckland är Stockholm, är Christchurch Göteborg". och jag gillar verkligen Gbg så det här var en stad för mig.. här gjorde vi egentligen inte något speciellt.. gled mest runt på stan och njöt av vädret. blev lite festa också..
på måndagen blev det sedan till att säga adjö till våra svenska vänner och ta flyget tillbaka till Auckland.
shit va utförligt det blev i början och slutade ganska slarvigt men är så sjukt trött!
sitter och halvkollar på Slumdog Millionere samtidigt med Sofie och Nic.. en riktigt bra film men såg den på planet hit så hänger inte med så noga.

har ju förresten bokat resa till Samoa också.. flyger härifrån den 18:e och är tillbaka igen den 24:e.. förhoppningsvis får vi massor med sol då!!
har även bokat om min biljett hem så landar i Sverige den 1:a maj istället för den 31:a.. känns faktiskt riktigt bra!!

nej nu orkar jag verkligen inte mer..
sov gott!
/A.


Kommentarer
Postat av: Mamsen

Jätekul att läsa om er resa, mycket skoj ni haft för er, men också mycket "festa"....

Ha det gott och GLAD PÅSK på er båda, kram

2009-04-09 @ 20:47:59
Postat av: mormor

OJ OJ OJ jag förstår om du blir trött av att skriva allt ni gör för jag blir helt slut BARA av att läsa...

Det blir ju världens bästa dagbok för er att läsa längre fram,kul att sitta "på hemmet"å minnas!!!!Jag hörde av mor o far att du kommer hem lite tidigare men hur blir det med din syster????? Ja det får vi höra så småningom.Älskar er "fett" ha ha,och välkomnar att få se er igen,när det än blir.

Påskpussar o kramar,Janne o Berta instämmer.

2009-04-11 @ 09:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0